سیستم عامل Tizen چیست؟

سیستم عامل Tizen

سیستم عامل Tizen چیست؟

Tizen یک سیستم‌عامل متن‌باز است که بر اساس سیستم عامل لینوکس طراحی شده‌است. این سیستم عامل توسط انجمن تایزن ارائه شده و لینوکس از آن پشتیبانی می کند. این پروژه در ابتدا به عنوان یک بستر HTML5 مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه برای موفقیت MeeGo  طراحی شد. سامسونگ تلاش قبلی سیستم عامل مبتنی بر لینوکس یعنی Bada را در Tizen ادغام کرد و از آن زمان تاکنون از آن در سیستم عامل هایی مانند دستگاه های پوشیدنی و تلویزیون های هوشمند استفاده کرده است.

بخش عمده ای از Tizen نرم افزار منبع باز است، اگرچه کیت توسعه نرم افزار شامل اجزای اختصاصی متعلق به سامسونگ است ، و بخش هایی از سیستم عامل تحت مجوز Flora ، مشتق شده از مجوز  Apache 2.0 است که مجوز ثبت اختراع را فقط به “سیستم عامل های معتبر Tizen ” اعطا می کند. در ادامه با فروشگاه اینترنتی بانه همراه شوید تا بیشتر به نقد و بررسی این تکنولوژی بپردازیم.

تاریخچه سیستم عامل Tizen

این پروژه در سال 2011 توسط بنیاد لینوکس به عنوان جانشین MeeGo ، یکی دیگر از سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس ، تشکیل شد که پشتیبان اصلی آن سامسونگ است. Tizen برای استفاده در برنامه های HTML5 و هدف قرار دادن سیستم عامل های همراه و جاسازی شده مانند نت بوک ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها ، تلویزیون های هوشمند و سیستم های سرگرمی داخل اتومبیل طراحی شده است. در اکتبر 2013 اولین تبلت Tizen توسط Systena ارسال شد. این تبلت بخشی از یک کیت توسعه منحصر به فرد برای ژاپن بود.

سامسونگ در سال 2014 ساعت هوشمند Gear 2 را منتشر کرد که به جای اندروید از یک سیستم عامل مبتنی بر Tizen استفاده می کرد. در تاریخ 16 نوامبر 2016 ، سامسونگ وارد همکاری با مایکروسافت شد تا پشتیبانی از NET Core را به Tizen  اضافه کنند. براساس تحقیقات Strategy Analytics ، تقریباً 21٪ تلویزیونهای هوشمند فروخته شده در سال 2018 بر روی پلت فرم Tizen اجرا می شوند و آن را به محبوب ترین پلتفرم تلویزیون هوشمند تبدیل می کنند.

سیستم عامل Tizenموارد استفاده از سیستم عامل Tizen

تایزن از محیط وی‌لند برای مدیریت صفحه تصویر استفاده می‌کند. این سیستم در پروفایل های مختلفی ارائه می شود تا نیازهای مختلف صنعت را پوشش دهد. پروفایل های فعلی Tizen عبارتند از Tizen IVI (infotainment در داخل خودرو) ، موبایل ، تلویزیون و دستگاه های پوشیدنی. علاوه بر این ، از Tizen 3.0 ، تمام پروفایل ها در بالای یک زیرساخت مشترک مشترک به نام Tizen Common ساخته شده اند.

با استفاده از سیستم عامل Tizen ، یک سازنده دستگاه می تواند یکی از این پروفایل ها را آغاز کرده و آن را اصلاح کند تا بتواند نیازهای خود را برآورده کند، یا از پایگاه Tizen Common استفاده کند تا مشخصات جدیدی را برای پاسخگویی به نیازهای حافظه ، پردازش و قدرت هر دستگاه ایجاد کند و به سرعت آن را به بازار عرضه کند. اپراتورهای تلفن همراه می توانند برای شخصی سازی سیستم عامل و تجربه کاربر برای پاسخگویی به نیازهای بخش های خاص مشتری یا جمعیتی، با شرکای دستگاه همکاری کنند.

برای توسعه دهندگان برنامه ها و ISV ها ، Tizen برنامه های بومی را با انعطاف پذیری پشتیبانی بی نظیر HTML5 ارائه می دهد. Tizen همچنین این امکان را برای توسعه دهندگان برنامه فراهم آورده است تا دسترسی خود را به “دستگاههای هوشمند” جدید در حال اجرا Tizen اعم از پوشیدنی ، الکترونیک مصرفی (تلویزیون ، کنسول بازی ، DVR و غیره) ، اتومبیل و لوازم خانگی ارائه دهند. پروژه Tizen در بنیاد لینوکس ساکن است و توسط یک گروه فنی اداره می شود. این گروه فنی بدنه اصلی تصمیم گیری برای پروژه منبع باز با تمرکز بر توسعه و تحویل پلتفرم به همراه تشکیل کارگروه ها برای پشتیبانی از عمودی دستگاه است.

دستگاه هایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند:

Tizen یک پلتفرم نرم افزاری مبتنی بر استانداردها با منبع آزاد برای دستگاه های مختلف از جمله تلفن های هوشمند ، تبلت ، نت بوک ها ، دستگاه های مخابراتی درون خودرو ، تلویزیون های هوشمند و موارد دیگر است. Tizen یک سیستم عامل نوآورانه است و یک تجربه کاربری را که مصرف کنندگان می توانند از این دستگاه به دستگاه دیگر ببرند، ارائه می دهد.

سیستم عامل Tizen

  • تلفن های هوشمند

فناوری های هوشمند سیستم عامل Tizen شامل یک رابط کاربری انعطاف پذیر و قدرتمند، جلوه های پنجره ای سه بعدی ، چندرسانه ای پیشرفته ، چارچوب های سرویس مبتنی بر مکان ، چارچوب های حسگر و قابلیت های چند کاره و چند لمسی است. علاوه بر این ، پشتیبانی از وضوح صفحه نمایش مقیاس پذیر به معنای این است که این پلتفرم می تواند تجربه کاربری مداوم را در طیف گسترده ای از انواع گوشی ها ارائه دهد.

  • دستگاه های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی Tizen همان ویژگی های مهم ، انعطاف پذیر و قدرتمند روی تلفن های همراه را به فاکتورهای بسیار کوچکتر برای ساعتهای هوشمند، تبدیل می کند.

  • تبلت

Tizen یک رابط کاربری بهینه سازی شده لمسی را برای رایانه های لوحی با مجموعه برنامه های داخلی برای مرور وب ، مدیریت اطلاعات شخصی و مصرف رسانه ارائه می دهد.

  • نت بوک

سیستم عامل Tizen ویژگی های توسعه یافته ، عملکرد بهبود یافته و تجربه کاربری غنی تری را برای نت بوک ها ارائه می دهد. Tizen یک سیستم عامل سبک ، مقیاس پذیر ، سریع بوت و دارای مارک تجاری با پشتیبانی بسیار پیشرفته از لمس و اتصال است.

  • برنامه های سرگرمی درون خودرو

سیستم های سرگرمی درون خودرو وسایلی هستند که خدمات ناوبری ، سرگرمی و محاسبات شبکه ای را در وسایل نقلیه مانند اتومبیل ، کامیون ، هواپیما و اتوبوس ارائه می دهند. پلت فرم نرم افزاری infotainment Tizen In-Vehicle به گونه ای طراحی شده است که تجربه بسیار عالی در این زمینه برای مصرف کنندگان فراهم می کند.

  • تلویزیون هوشمند

Tizen for Smart TV یک پشته کامل مبتنی بر استانداردهای منبع باز و کامل را برای دستگاه های اتاق نشیمن، مانند پخش کننده های Blu-ray ، جعبه های برتر و تلویزیون های دیجیتال بهینه کرده است. این برنامه برای یک تجربه تلویزیون متصل به اینترنت طراحی شده است و به کاربران امکان می دهد علاوه بر تماشای تلویزیون به چندین برنامه ، خدمات و رسانه شخصی دسترسی داشته باشند.

سیستم عامل Tizen

مقایسه سیستم عامل Tizen با سیستم عامل اندروید

امروزه سیستم عامل تلفن همراه از سیستم عامل رایانه ای قدرتمندتر شده است. Android نمونه خوبی از سیستم عامل موبایل است که روز به روز در حال بهبود است. بسیاری از سیستم عامل های موبایل دیگر وجود دارد که بسیار پیشرفته و کاربردی هستند ، یکی از این سیستم عامل ها Tizen سامسونگ است. ما از قبل با سیستم عامل اندروید آشنا هستیم و از آن استفاده می کنیم. اما Tizen سیستم عامل تقریبا جدیدی است.

TIZEN و Android بسیار شبیه به یکدیگر هستند زیرا هر دو مبتنی بر سیستم لینوکس هستند. اما تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. اولین تفاوت اصلی Tizen و Android در این است که Android و iOS ترجیح می دهند از زبان Java و Objective-C برای نوشتن برنامه استفاده کنند در حالی که توسعه دهندگان Tizen برای نوشتن برنامه های HTML 5 ترغیب می شوند. این سیستم خود دارای ویژگی های اینترنت پیشرفته ای است ، در حالی که HTML5 از عملکرد اینترنت بهتری برای خصوص دستگاه های تلفن همراه برخوردار است که می تواند تجربه اینترنت نرم و روان تری را فراهم کند. نسخه Tizen 3 از پردازنده های 64 بیتی پشتیبانی می کند که اکنون در تلفن های اندرویدی نیز ارائه شده است.

حرکات چند لمسی در Tizen پشتیبانی می شوند. همچنین از چند برنامگی نیز مانند دستگاه های Android پشتیبانی می شود. Tizen یک سیستم عامل بسیار سبک وزن است که نسبت به سیستم عامل اندرویدی سریع تر راه اندازی می کند. جلوه های پنجره سه بعدی Tizen بهترین پشتیبانی را برای برنامه ها و بازی هایی که به ویژگی های پیشرفته گرافیکی سه بعدی نیاز دارند ، ارائه می دهد.

نتیجه

در پایان ، باید عنوان شود Tizen یک سیستم عامل عالی است که با گذشت زمان بهبود می یابد. سامسونگ واقعاً نگران سیستم عامل Tizen و پیشرفته‌تر شدن آن برای پاسخگویی به نیاز کاربران است. اگرچه اندروید بهترین سیستم عامل در بازار است و بیشتر از Tizen ترجیح داده می شود. اما آینده غیرقابل پیش بینی است.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *