فرق قابلمه چدن و گرانیت چیست؟

فرق قابلمه چدن و گرانیت

فرق قابلمه چدن و گرانیت چیست؟

فرق قابلمه چدن و گرانیت چیست؟

فرق قابلمه چدن و گرانیت : انتخاب ظروف برای پختن غذاها اهمیت زیادی دارد. استفاده از ظروف مناسب نه تنها باعث افزایش کیفیت و سلامت غذاها خواهد شد بلکه به پختن بهتر غذاها هم کمک میکند بنابراین برای آشپزی حرفه ای باید با ظروف مختلف آشنایی پیدا کرد.

چدن و گرانیت از ظرف هایی هستند که بسیاری از ایرانی ها برای پختن غذاها از آن ها استفاده میکنند. همین باعث شده تا در این مطلب در بانه تصمیم بگیریم به معرفی این قابلمه ها،  فرق قابلمه چدن و گرانیت و مزایا و معایب آن بپردازیم. تا در هنگام خرید سرویس قابلمه نگرانی نداشته باشید پس با ما همراه باشید.

اگر قرار باشد پختی عالی را رقم بزنیم علاوه بر نحوه و اجرای صحیح مراحل مختلف آشپزی باید به ظروفی که قرار است، غذا را در آنها طبخ کنیم، نیز دقت مضاعف نماییم. تنوع بالا در ظروف آشپزی یافتن نمونه‌ای ایدئال که پختی یکدست‌تر را ارائه داده و در کنار آن بتوان از حضور بهداشت نیز مطمئن بود، دارای اهمیت ویژه‌ای است. به‌هرحال تمامی ظروف به علت متریال‌های خاصشان قابلیت آن را ندارند که در برابر حرارت و هم‌جواری با مواد غذایی، مقاومت از خود نشان داده و از بابت عدم انتشار مواد سمی، دارندگان خود را ایمنی بخشند. چدن و گرانیت امروزه به علت طرح و ویژگی‌های ارزندشان موردتوجه فعالان حوزه پخت‌وپز و آشپزی هستند؛ اما به‌راستی فرق قابلمه چدن و گرانیت در چیست، موضوعی می‌باشد که در ادامه به‌تفصیل، به شرح و توضیح آن می‌پردازیم.

قابلمه های گرانیتی

قبل از اینکه به فرق قابلمه چدن و گرانیت بپردازیم بهتر است با این قابلمه ها بیشتر آشنا شوید و با مزایا و معایب هر کدام از آنها آشنایی پیدا کنید.

قابلمه های گرانیتی جزء جدیدترین قابلمه هایی به شمار میروند که در بازار به فروش میرسند. این قابلمه ها به علت ویژگی های خاصی که دارند برای پخت بسیاری از غذاها مناسب خواهند بود و میتوان به راحتی به آن ها اعتماد کرد.

قابلمه های گرانیتی بر خلاف سایر قابلمه ها از پوششی سنگی برخوردارند که همین باعث میشود پخت غذاها در این قابلمه ها بهتر انجام شود و برای سرخ کردن غذاها به روغن کمتری نیاز باشد.

این قابلمه ها تا حدی مشابه قابلمه های سرامیکی میبباشند اما برای ساخت پوشش سطحی آن معمولا از ترکیب تفلون هم استفاده میشود تا چسبندگی غذاها به ماهیتابه کاهش پیدا کند.

قابلمه ی چدنی

بسیاری از افراد تصوری نادرست از قابلمه های چدنی دارند و همین باعث میشود برای خرید قابلمه و ماهیتابه دچار مشکل شوند و انتخابی مناسب نداشته باشند.

به طور کلی میتوان گفت که چدن نوعی آلیاژ است که از نسبت های نامساوی آهن و کربن ساخته میشود. این آلیاژ‌ بر خلاف تصور بسیاری از افراد در بسیاری از قابلمه ها به کار گرفته میشود و مزایای فوق العاده ای دارد.

البته باید این موضوع را بدانید که بررسی فرق قابلمه چدن و گرانیت طبق گفته های بالا چندان نادرست نمیباشد چون قابلمه هایی نیز وجود دارند که برای ساخت روکش آن ها از خود چدن استفاده میشود.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد این قابلمه ها باید بدانید این است که نوع بدون پوشش آن برای افرادی که دارای برخی از بیماری ها هستند مناسب نمی باشد.

فرق قابلمه چدن و گرانیتمزایا و معایب قابلمه های گرانیتی

همانطور که اشاره کردیم فرق قابلمه چدن و گرانیت در اصل به پوشش یا روکش آن بر میگردد. قابلمه های گرانیتی به علت پوشش خاصی که دارند کمتر دچار سایش میشوند و طول عمر نسبتا بالایی دارند در حالی که قابلمه های چدنی با پوشش تفلن به راحتی ساییده میشوند.

قابلمه های گرانیتی چون پوششی سنگی دارند باعث تغییر در خواص غذاها نخواهند شد و در نتیجه غذاها از سلامت بالایی برخوردار خواهند بود به همین دلیل یکی از مهمترین مزایای این قابلمه ها را میتوان تهیه ی مواد غذایی سالم دانست.

البته این قابلمه ها معایبی هم دارند که از میان آن ها میتوان نیاز به مراقبت بالا اشاره کرد. برای این که از تمام مزایای این قابلمه ها بهره مند شوید و شاهد طول عمر بالای آن ها باشید باید به خوبی از آن ها مراقبت کنید و با نکات مهم برای استفاده و شستشو آشنا شوید.

بابیان فرق قابلمه چدن و گرانیت شما به ویژگی‌ها و برتری‌های هریک پی می‌برید و اگر قرار باشد، برای منزل یا رستوران خود یک سرویس کامل از آن‌ها را تهیه نمایید، دیگری نقطه مبهمی در مقابل شما وجود ندارد و بهتر می‌توانید از میان این ظروف پرکاربرد آن موردی که بیشتر به کارتان می‌آید را گزینش نمایید.

  • ساختار قابلمه چدن و گرانیت:

اگر تمایل دارید که قابلمه شما به‌سرعت گرم شود بهتر است، انتخاب خود را به نمونه‌های گرانیتی اختصاص دهید، زیرا هسته مرکزی این قابلمه‌ها از آلومینیوم ساخته‌شده که رسانندگی بالایی در مقابل گرما دارد و همین امر گرم شدن سریع‌تر محتویات داخل قابلمه را فراهم می‌سازد. روکش شیشه در قابلمه‌های گرانیتی که بر روی آلومینیوم پوشش داده می‌شود بر زیبایی و دوام آن می‌افزاید.

در مقابل قابلمه‌های چدنی با هسته‌ای از آهن ساخته‌شده و از آلیاژهای مختلف آن در این زمینه بهره برده می‌شود و عنصر محافظتی که بر سطح داخلی قابلمه‌های چدن خودنمایی می‌کند، تفلون دوست‌داشتنی است که نه چسب بودن را نیز برای این کالا به ارمغان می‌آورد.

  • قیمت قابلمه چدن و گرانیت:

اگر بخواهیم فرق قابلمه چدن و گرانیت را ازنظر قیمت باهم بسنجیم، ظروف چدنی باقیمتی بالاتر نسبت به نمونه‌های گرانیتی به فروش می‌رسند. باآنکه همگان قابلمه‌های گرانیتی را ازنظر طرح و رنگ نمونه‌ای مدرن و شیک می‌دانند، اما گزینه‌های چدنی به علت جنس خاصشان از گذشته تا حال محبوبیت بیشتری داشته و اگر دارای ضمانت‌نامه اصل باشند که به‌مراتب گران‌تر نیز به فروش می‌رسند.

  • وزن قابلمه چدن و گرانیت:

اگر وزن سنگین قابلمه خصوصاً هنگامی‌که داخل آن محتویات است، برایتان ایجاد ناراحتی می‌کند، خرید نمونه‌های گرانیتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا این ظروف با وزن کمتر بر نمونه‌های چدنی ارجحیت داشته و حملی راحت‌تر را برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌سازد.

  • تنوع طرح قابلمه چدن و گرانیت:

برای بیان فرق قابلمه چدن و گرانیت ازنظر طرح و مدل می‌توان گفت، باآنکه قدمت قابلمه‌های چدنی به‌مراتب بیشتر است، اما گرانیت‌ها در طرح و رنگ به‌خوبی از آنها پیشی گرفته‌اند و خریداران را با انتخاب‌های گسترده‌تری روبرو ساخته‌اند و سهم بالایی از بازار فروش قابلمه را بدین ترتیب به خود اختصاص داده‌اند.

  • لعاب قابلمه چدنی و گرانیت:

قابلمه‌های گرانیتی به علت اینکه یک لعاب بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد، در برابر رطوبت و آب زنگ نمی‌زنند، بدین ترتیب در اولویت خرید قرار دارند، اما نمونه‌های گرانیتی فقط به تفلون آغشته بوده و هیچ‌گونه لعابی برای محافظت خود در برابر رطوبت ندارند و گاهاً آثار خوردگی و زنگ‌زدگی بر پیکره آنها مشهود است.

قابلمه های چدنی و مزایا و معایب آن

قابلمه های چدنی عمدتا از طول عمر بالایی برخوردارند. دسته ی این قابلمه ها به صورت یکپارچه ساخته میشود و همین باعث خواهد شد تا کیفیت آن ها افزایش قابل توجهی پیدا کند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است این قابلمه ها برای افرادی که دچار کم خونی شده اند مناسب میباشد و باعث افزایش آهن خون میشود.

اما وزن بالای این ظروف اصلی ترین فرق قابلمه چدن و گرانیت و دیگر قابلمه ها میباشد. این تفاوت را میتوان به عنوان یکی از معایب قابلمه های چدنی نیز دانست. قابلمه های چدنی معمولا ۲ تا ۳ برابر قابلمه هایی که قسمت عمده ی آن ها از آلومینیوم ساخته شده اند، وزن دارند.

بهتر است بدانید قابلمه های گرانیتی شکننده تر از قابلمه های دیگر میباشند و ممکن است با ضربه های شدید دچار شکستگی شوند. البته در صورتی که از فاصله ی زیاد بر روی زمین سقوط نکنند امکان شکستگی آن ها وجود نخواهد داشت.

فرق قابلمه چدن و گرانیت

فرق قابلمه چدن و گرانیت

همانطور که در طول مطلب هم به آن اشاره کردیم بررسی فرق قابلمه چدن و گرانیت از اساس نادرست میباشد چون قابله های گرانیت نیز ممکن است در لایه های میانی از چدن ساخته شده باشند.

اما به طور کلی میتوان فرق قابلمه چدنی گرانیتی و گرانیتی آلومینیومی را مورد بررسی قرار داد:

قابلمه های گرانیتی چدنی مانند سایر قابلمه های چدنی وزن سنگین تری خواهند داشت اما قابلمه های آلومینیومی از وزن پایین تری برخوردار میباشند.

علاوه بر این قابله های چدنی گرانیتی در مقایسه با قابلمه های آلومینیومی گرانیتی دیرتر گرم میشوند و سرد شدن آن ها نیز بیتشر زمان خواهد برد.

البته بهتر است این موضوع را هم بدانید که قابلمه های که بخش عمده از آن ها از چدن ساخته شده است در مقایسه با سایر قابلمه ها از قیمت بالاتری برخوردارند و همین باعث شده است تا در سالهای اخیر تولید این قابلمه ها کاهش یابد.

نکات مهم برای خرید قابلمه ی چدنی و گرانیت

معمولا بسیاری از فروشندگان زمان کافی برای توضیح فرق قابلمه چدن و گرانیت و سایر قابلمه ها نخواهند داشت بنابراین باید قبل از خرید این قابلمه ها اطلاعات خود را در رابطه با آن ها افزایش دهید.

برای خرید قابلمه های چدنی، گرانیتی، آلومینیومی و سرامیکی بهتر است به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و علاوه بر این بودجه ی مناسبی را در نظر بگیرید چون قابلمه های ارزان قیمت معمولا از کیفیت قابل قبولی برخوردار نخواهند بود.

در صورتی که قصد خرید ماهیتابه ی چدنی را دارید بهتر است با خود آهن ربا به همراه داشته باشید چون میتوانید به راحتی با استفاده از یک آهن ربا اصل بودن آن را تشخیص دهید. آهن ربا بر خلاف اکثر ماهیتابه ها به راحتی به قابلمه و ماهیتابه های چدن می چسبد و جذب آن ها خواهد شد.

بهتر است تا جایی که امکان دارد از خرید ظروف چدنی فاقد پوشش خودداری کنید چون این ظروف ممکن است با غذاها واکنش دهند و باعث ایجاد ترکیبات سرطان زا در غذاها شوند. این موضوع در رابطه با غذاهای ترش و اسیدی بیشتر صدق میکند.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *